Чи потрібно заряджати новий акумулятор автомобіля?
Придбання акумулятора для авто завжди потребує чималих зусиль та є достатньо делікатною справою з багатьма підводними каменями. Питання “чи потрібно заряджати новий акумулятор” стоїть дуже гостро, і навколо нього точиться чимало дискусій. У цій статті ми дамо відповідь на це запитання.
Що слід зробити перед купівлею?
Спочатку поговоримо про те, як обрати автомобільний акумулятор у магазині, щоб не створити собі зайвих турбот. Ось кілька простих правил заміни:
1. Провести ретельний огляд
На корпусі не має бути жодних тріщин, відколів чи подряпин, ознак витоку кислоти, вологи та окислення на клемах. Будь-яке порушення цілісності, герметичності чи присутність сульфатів означає, що новий акумулятор, принаймні, невідповідно зберігався. Вся маркування та текст на етикетці повинні легко читатися.
2. Розшифрувати дату виготовлення
В середньому АКБ із залитим електролітом може зберігатися на складі близько року (малосурм’яністі – менше, кальцієві – довше), але краще шукати той, якому виповнилося не більше півроку (особливо це стосується гібридних). Так менша ймовірність, що в магазині чи на складі його могли зіпсувати під час зберігання, і він не встиг розрядитися. Не варто покладатися на те, що продавець сумлінно підтримував заряд на оптимальному рівні з моменту надходження акумулятора зі складу. Дата виготовлення закодована у маркуванні на кришці чи на етикетці. Її розшифрування часто стає головним болем покупців, оскільки шифр кожен виробник підбирає під свої технічні потреби. Краще запитати в продавця, як розшифровується маркування нового акумулятора, адже в магазині мають стежити за датами. Також інформацію про те, як читати дату виробництва, шукайте на сайті виробника.
3. Перевірити напругу
Рівень визначаємо за допомогою мультиметра та навантажувальних кліщів, які мають бути в кожному пристойному магазині. Якщо їх немає або за перевірку вимагають гроші, краще пошукати пристрій в іншому місці. Встановлюємо мультиметр у режим постійного струму і торкаємося щупами клем. Дуже добре, якщо на екрані висвічується значення 12,7 В (100% заряду). Можна трохи нижче, головне, щоб напруга не падала нижче 12,5 В (80% заряду), але й це виправно – завжди можна поповнити заряд, чим ми і будемо займатися нижче. Повністю розряджені акумулятори з напругою 12,0-11,9 купувати точно не варто – вони перебували в умовах повного розряду і, швидше за все, вже втратили частину своєї ємності. Навантажувальними кліщами спочатку міряємо напругу без навантаження. Вони повинні показати знайомий діапазон в 12,4-12,7 В. Потім перевіряємо напругу під навантаженням. Якщо показує 9 В, то це добрий знак. У разі, якщо значення нижче, то батарея не витримує навантаження. Можливо, їй допоможе повний цикл зарядки, а може й ні.
4. Перевірити гарантійний талон
Гарантія на оригінальний акумулятор не повинна бути нижчою за один рік. Зазвичай виробник надає 1-2 роки гарантії безперебійної роботи.
Також за допомогою ареометра можна виміряти густину кислотного розчину, якщо батарея обслуговувана і в неї можна відкрити заливні отвори. Оптимально, якщо в кожній комірці вона залишатиметься на рівні 1,27 г/см3. Покази 1,26-1,22 г/см3 свідчать про те, що акумулятору бракує заряду.
Якщо жодних проблем виявити не вдалося, то новий акумулятор можна сміливо брати. Тепер переходимо до головної теми матеріалу.
Чи заряджати новий акумулятор після купівлі?
Якщо пошкоджень немає, а мультиметр показує стабільну напругу в 12,6-12,7 В, то немає серйозних причин заряджати новий акумулятор до встановлення на автомобіль, але ніхто вам цього не може заборонити – якщо вважаєте, що профілактика не завадить, сміливо підключайте батарею до зарядного пристрою.
Зарядка після купівлі необхідна в разі, якщо вам продали незаряджений акумулятор. На жаль, таке можливе, навіть якщо ви перевіряли заряд на мультиметрі ще в магазині – хитрих способів продати залежаний товар багато. Продавець, знаючи, що акумулятор півроку простоював без підзарядки, міг під’єднати його до мережі на пару хвилин, а потім показати покупцеві мультиметр з напругою в 12,7 В. А скромні 12,1 В він виявить уже вдома, якщо вирішить перевірити рівень заряду знову. Тут уже під’єднувати акумулятор до мережі доведеться в будь-якому разі.
Окрім цього, заряджати новий акумулятор слід, якщо густина нижче зазначених 1,27 г/см3 – це говорить, що він розряджений приблизно на 20%. У сучасних моделей, які не потребують обслуговування, не завжди є можливість відкрити банку і виміряти електроліт, але якщо така можливість є, обов’язково нею скористайтеся і доведіть рівень заряду до 100%.
Якщо не заряджати “сівший” акумулятор перед встановленням на автомобіль, можуть виникнути проблеми. Генератор не завжди спроможний зарядити новий акумулятор до 100% через величезну кількість електроприладів, які йому також доводиться обслуговувати (кондиціонер, обігрівач, бортова електроніка тощо). Особливо важко йому, коли на дворі зима. Внаслідок недозарядки пластини почнуть осипатися під впливом сульфатації, що викличе коротке замикання. Існує ризик утворення сульфатів уже при 12,4 В.
Як зробити все правильно?
Обов’язково заряджати новий акумулятор, якщо його напруга нижче 12,5 В. Ваша мета – за допомогою стаціонарного зарядного пристрою довести рівень заряду до 100%. Завжди користуйтеся лише перевіреними приладами, такими як Кедр, Катунь, Полюс Авто, Оріон або Автоелектрика. Не варто довіряти старим радянським зарядним пристроям, термін експлуатації яких давно вийшов.
Краще заряджати новий акумулятор у спеціально обладнаному гаражі, а не в житловій квартирі. Користуйтеся захисними окулярами та гумовими рукавицями, щоб захистити себе від сірчаної кислоти, яка слугує електролітом у свинцево-кислотних акумуляторах.
Якщо у вас автоматичний зарядний пристрій, то жодних складнощів тут виникнути не повинно, він сам визначить усі необхідні значення для нового акумулятора. Просто підключаємо “мінус” до “мінусу”, а “плюс” до “плюсу”, активуємо режим зарядки й чекаємо завершення процесу.
З ручним зарядним пристроєм все дещо складніше:
- У обслуговуваних акумуляторів відразу відкручуємо кришки банок і вимірюємо рівень електроліту. Якщо дистильованої води замало, то обов’язково долити.
- Встановлюємо “крокодили” на контакти “плюс” до “плюсу”, а “мінус” до “мінусу”. Не переплутайте полярність, підключайте обережно.
- Увімкніть зарядний пристрій і встановіть на амперметрі силу струму в розмірі 10% від ємності (наприклад, для 60 А/год – це 6 А). Обслуговуваний акумулятор доведеться заряджати, зменшуючи силу струму в міру збільшення напруги.
- У необслуговуваних моделей, в яких немає можливості відкрити банки й оцінити стан рідини, доведеться встановити постійну силу струму на рівні 2 А, але не більше, щоб не допускати сильного кипіння.
- Коли електроліт почне кипіти, виміряйте напругу – вона має коливатися на рівні 14,5 В. З цього моменту силу струму знижуємо до 3 А, але не вимикаємо зарядний пристрій. Чим вища буде напруга на виводах, тим нижче знадобиться встановити силу струму.
- Коли мультиметр покаже стабільні 16 В, то на амперметрі буде 2 А. На цьому етапі заряджання нового акумулятора можна завершувати. Загалом має пройти 12-14 годин для обслуговуваних акумуляторів і 4-5 годин для необслуговуваних. Якщо на боці пристрою є індикатор заряду, то це істотно полегшить увесь процес.
- Не поспішайте одразу загвинчувати кришки банок, дайте акумулятору трохи “відстоятися”.
Що далі?
Можете встановити акумулятор самостійно або скористатися послугами, які пропонують багато магазинів. Співробітники перевірять автомобіль на витік струму та поставлять акумулятор під капот.
Якщо не виникло жодних проблем із запуском двигуна, стартер працює без зауважень (все відбувається плавно і без стрибків), значить, завдання виконано на “відмінно”. Не забудьте забрати гарантійний талон – він знадобиться, якщо в процесі експлуатації виявиться заводський брак.
Надалі, щоб забезпечити новому автомобільному акумулятору довгий і плідний термін експлуатації, слід дотримуватися кількох правил:
- Регулярно стежити за чистотою корпусу, адже бруд і волога є додатковим джерелом самορозряду.
- Слідкувати, щоб заряд автомобільного акумулятора не опускався нижче 30% і не допускати повних розрядів. Для цього потрібно або регулярно їздити без частих зупинок 40 хвилин або більше, або раз на тиждень влаштовувати собі такі довгі поїздки, щоб дати йому підзарядитися. Одна з головних причин псування та швидкого виходу з ладу акумуляторних батарей – це короткі поїздки “на роботу і додому” і часті глибокі розряди.
- Основна причина глибоких розрядів – це тривале прослуховування музики при непрацюючому двигуні або залишені на ніч фари.
- Перевіряти затягнутість клем і очищати їх від сульфатів – незатягнуті з’єднання з наліпами можуть стати додатковим джерелом коротких замикань і поломки нового акумулятора. Перед тим як затягувати, змастіть місця контактів солідолом або ціатимом.
- Для обслуговуваних моделей важливо кожні 1-2 місяці відкривати банки й перевіряти рівень електроліту. Доливання дистильованої води – обов’язковий елемент догляду. Інакше неминуче утворення сульфатів, від яких врятує лише десульфатація.
- Обирайте лише якісні проводи для “прикурювання” з товстим перерізом і “крокодилами”, здатними забезпечити надійний контакт. Проводи сумнівної якості – основна причина вигорілих клем під час запуску двигуна.
- Якщо акумулятор доведеться зняти і зберігати поза автомобілем, то тримати його можна лише в сухому прохолодному приміщенні за температури 5-10°С, подалі від нагрівальних приладів і прямих сонячних променів. Краще залишати його в стані “спокою” не більше року, щомісяця підзаряджаючи.
- Якщо ви допустили повний розряд і довелося “прикурювати” від іншого автомобіля, то після обов’язково підзарядіть батарею до 100%.
Висновок
За правильної експлуатації та належного догляду акумулятор може прослужити довше свого регламентованого ресурсу. Звичайний свинцево-кислотний акумулятор служить 5-6 років, хоча може протягнути ще на пару років, дуже багато залежить від режиму експлуатації. Хоча б раз на місяць непогано перевіряти поверхню акумулятора мультиметром на витік струму, тримати його в чистоті, не перевантажувати взимку та дотримуватися режиму доливання дистильованої води, якщо у вас обслуговувана модель.