Ремонт автомобіля

Стукіт в двигуні: причини, діагностика

Відсутність працездатного двигуна і пошкоджений кузов означають, що автомобіль більше не зможе виконувати свої функції. Це важливе твердження, яке завжди актуальне для водіїв. Заміна пошкодженого кузова або кузова, що давно прослужив, завжди пов’язана зі значними фінансовими витратами, а без справного двигуна машина просто зупиниться. Однак найбільш тривожним сигналом про проблеми з двигуном є незвичайний звук, що доноситься з-під капота.

У цій статті ми детально розглянемо, що означає стукіт у двигуні і які серйозні наслідки він може мати.

Найчастіше характерний і глухий стукіт з під капота виникає через появу зазору між компонентами всередині двигуна. Якщо ви почули гучний стукіт, це означає, що допустима відстань між деталями перевищена в 2 і більше разів. Сильніший звук свідчить про те, що зазор розростається швидко, і внутрішні компоненти двигуна швидко зношуються.

Причини появи стуку і ступінь пошкодження залежать від якості деталей і умов експлуатації. У будь-якому разі, наслідки можуть бути вкрай негативними:

    Збільшені навантаження і ризик детонації, що може призвести до серйозних пошкоджень.
    Постійне перегрівання робочої суміші і втрата її якості, що сприяє швидшому зносу деталей двигуна.

Діагностика стуку в двигуні

В разі виявлення стуку в моторі проводиться діагностика, заснована на кількох критеріях.

  1. За характером звуку. Стукіт може бути постійним, рідкісним або випадковим, і його частота залежить від характеру і серйозності несправності.
  2. За тональністю звучання. Визначення тональності стуку – непросте завдання. Тільки досвідчений фахівець здатний зрозуміти, що дзвінкий стукіт у моторі автомобіля корейської марки і приглушений звук у двигуні потужнішої німецької машини, фактично, можуть вказувати на одну й ту саму проблему – несправність підшипників колінчастого вала. Конструктивні особливості двигунів можуть надавати різні звучання, незалежно від їхнього стану.
  3. За місцем локалізації. Для більш точної діагностики фахівці зазвичай використовують стетоскоп. Однак, якщо він недоступний, можна створити пристрій для прослуховування з підручних матеріалів, таких як консервна банка і дріт зі сталі.

Стукіт у моторі безпосередньо пов’язаний з роботою колінчастого вала, який регулює оберти двигуна. Отже, що вища швидкість обертання колінвалу, то частіше можна почути стукіт. Інтенсивність цього звуку може змінюватися залежно від умов експлуатації двигуна. Важливо правильно визначити зв’язок між збільшенням обертів двигуна і посиленням стуку.

В процесі діагностики також важливо визначити, за яких умов робота двигуна супроводжується гучнішим стуком. Іноді це може відбуватися при високій температурі в системі (коли моторне мастило стає найбільш рідким і збільшується в об’ємі), і силова установка починає стукати сильніше. В інших випадках стукіт чути тільки за холодного двигуна і зникає після його прогріву, або стає майже непомітним.

Причини стуку ДВЗ

Якщо негайно не вжити заходів, стукіт у двигуні може посилюватися. Усередині систем газорозподільного механізму, циліндро-поршневої групи та кривошипно-шатунного механізму можуть виникати такі джерела стуку:

  • Головка блока циліндрів (ГБЦ) і клапан.
  • Коромисло і вісь клапанного механізму.
  • Колінвал у блоці циліндрів безпосередньо.
  • Розподільний вал у голівці блока.
  • Поршень в циліндрі.
  • Поршневі пальці.
  • Направляюча клапана і клапан.

Якщо деталі системи газорозподільного механізму (ГРМ), такі як ланцюг або ремінь, виготовлені з твердих і міцних матеріалів, стукіт може продовжувати звучати протягом тривалого часу. Однак руйнування більш м’яких компонентів, що працюють у парі з металевими підшипниками та вкладишами, може призвести до збільшення інтенсивності стуку.

Найнебезпечніші причини стуку

1. Поршні видають стукіт усередині циліндрів

Стукіт поршня, що вирізняється глухим тоном, добре чути в блоці циліндрів і іноді супроводжується свого роду клацанням. Стукає і цокає двигун унаслідок температурного розширення поршня зазвичай “на холодну”, за невеликих обертів двигуна, а також за різкого скидання газу під час руху. Стук виникає, щойно величина зазору стає більшою за 0,3 мм.

2. Стукіт поршневих пальців

Звучання поршневих пальців, що стукають, має металевий відтінок, високий тон і злегка дзвінкий характер. Цей звук стає явним, коли ви посилено натискаєте на акселератор для прискорення або “перегазовуєте” двигун. Місцем походження цього звуку є блок циліндрів, а зазор, що викликає його, зазвичай становить близько 0,1 мм.

Також можна виявити несправність, здійснивши перевірку за допомогою вилучення свічки запалювання. Якщо в циліндрі відсутня іскра від свічки, паливо не згорає, що означає, що поршень відчуває мінімальне навантаження.

Детонація часто виникає через використання невідповідного палива для цього типу двигуна, а також під час екстремальних навантажень, таких як крутий підйом або тривалий спуск.

Чути стукіт у корінних підшипниках і вкладишах коленвала.

Характерний металевий стукіт двигуна, що свідчить про проблеми в цій області, може бути трохи приглушеним і звучати з напрямку картера. Ці елементи, що стукають, особливо помітні за низьких обертів “холодного” двигуна під час розгону і під час зниження обертів. Зазор між шийкою колінвалу і вкладишем у цьому випадку становить лише 0,1-0,2 мм. Падіння тиску масла до критично низьких значень робить цей стукіт більш виразним, незалежно від поточного режиму роботи.

Часто стукіт клапанів зумовлений використанням моторної оливи низької якості або такої, що не відповідає вимогам конкретного типу силового агрегату.

Стукають наявні вкладиші шатунів

Звук дефектних вкладишів шатунів нагадує ознаки проблем із головними підшипниками, але він проявляється виразніше. У разі збільшення інтенсивності цього звуку необхідно провести терміновий ремонт. Важливо відзначити, що використання як бензинових, так і дизельних двигунів з несправними вкладишами шатунів суворо заборонено, оскільки це може призвести до поломки двигуна в будь-який момент.

Поради, як ремонтувати двигун

Якщо у вас виник помітний стукіт у двигуні, насамперед варто перевірити рівень мастила в моторі, оскільки зниження його рівня може спричинити неправильну роботу всієї системи двигуна внутрішнього згоряння. Якщо рівень масла перебуває в нормі, наступним кроком буде визначення місця розташування цього стуку. У цій ситуації важливо переконатися в справності таких елементів:

  1. Паливна система.
  2. Приводи.
  3. Шківи навісного обладнання.

Далі, наступним етапом буде виявлення характерних особливостей стуку. Якщо стукіт проявляється більш інтенсивно при високому навантаженні на двигун, це може вказувати на несправності в кривошипно-шатунному механізмі або в групі циліндра і поршнів.

Якщо частота стуку не збігається з частотою обертання колінчастого вала (відрізняється приблизно в 2 рази), то можливі проблеми можуть бути пов’язані з системою газорозподілу. Це пояснюється тим, що швидкість обертання колінвалу вдвічі вища, ніж швидкість обертання розподільного вала. У деяких випадках стукіт може виникати під навантаженням через проблеми з гідрокомпенсаторами.

Також слід враховувати, що посилення стуку може відбуватися в разі нагрівання і розширення моторного мастила, що може свідчити про проблеми з підшипниками механізму газорозподілу.

Василь

Експерт у сфері автомобільної журналістики. Для написання статей використовуються різні авторитетні онлайн джерела інтернету.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button