Як часто міняти свічки запалювання: рекомендації експертів
Сучасні автовласники часто не мають розуміння про те, що відбувається під красивими пластиковими кожухами в підкапотному просторі їхніх машин. Однак, щодо заливання омивача, перевірки рівня оливи та заміни витратних матеріалів, зокрема свічок запалювання, всі повинні бути проінформовані. Свічка запалювання відповідає за запалювання паливно-повітряної суміші в двигуні, а стан цього компонента є важливим показником функціонування самого мотора.
Чому свічки запалювання настільки важливі?
Від свічок запалювання залежить нормальна робота двигуна. Ці елементи мають забезпечувати:
- безпроблемний запуск мотора;
- стабільну роботу агрегату;
- високу продуктивність двигуна;
- оптимальну витрату палива.
Незалежно від тієї кількості, яка передбачена конструкцією двигуна, всі свічки повинні бути однаковими, краще навіть – з одного комплекту. І, зрозуміло, всі повинні бути справними.
Частота заміни свічок запалювання переважно залежить від їхнього типу і умов експлуатації автомобіля. Це включає матеріал центрального електрода, якість пального, регулярність заміни мастила, проблеми з роботою двигуна та інші фактори. Відповідно до рекомендацій виробника, нікелеві свічки слід замінювати кожні 45 000 км, платинові – кожні 80 000 км, а іридієві – кожні 120 000 км. Однак на практиці їхня ефективність може зменшуватися в 1,5-2 рази швидше. Зазвичай середній проміжок заміни свічок запалювання становить 30-60 тисяч кілометрів.
Важливо мати на увазі, коли слід здійснити заміну свічок запалювання, які ознаки свідчать про необхідність цієї процедури, і які можуть бути наслідки у випадку їх недостатнього обслуговування.
Чому потрібно замінювати свічки запалювання
Основне призначення свічки запалювання полягає у запалюванні паливно-повітряної суміші в циліндрах двигуна. Умови нормальної роботи всіх систем і добре стану деталей дозволяють іскрі точно установлювати момент часу, коли вона виникає між центральним і бічними електродами. Ця іскра починає процес запуску двигуна, а його ефективність залежить від стану свічок.
Потреба у заміні свічок запалювання виникає через їхній природний знос, спричинений високою температурою, тиском і агресивними речовинами, які утворюються під час горіння пального в циліндрах двигуна. З часом електроди зношуються, покриваються осадом і змінюють свою форму, що може призвести до збільшення відстані між ними та втрати іскри, а в деяких випадках – до повної відсутності іскри.
Зазор між електродами нікелевої свічки збільшується на 5-10 мкм кожні 1000 км пройденого шляху!
Тому рекомендується замінювати свічки запалювання до появи ознак зносу та характерних симптомів, таких як ускладнений запуск двигуна, тремтіння, зниження динаміки розгону, збільшення витрати палива і поява помилок P0300-P0304, які свідчать про пропуски запалювання.
Що станеться якщо не міняти свічки на авто довгий час?
Пропуск регулярної заміни свічок запалювання та ігнорування ознак їхнього зносу може викликати серйозні проблеми в автомобілі:
- Детонаційне запалювання: Неправильний або слабкий розряд може призвести до вибухового займання паливно-повітряної суміші, що може пошкодити поршні, шатуни та колінчастий вал. Підвищення температури може також спричинити прогорання клапанів, поршнів і прокладок головки блока циліндрів.
- Калильне запалювання: Паливо запалюється від розпечених електродів свічки запалювання, що може призвести до підвищення тиску і температури в циліндрах, викликаючи прогорання деталей циліндропоршневої групи та утворення задирів на стінках циліндрів.
- Потрапляння паливно-повітряної суміші у випуск: Незгоріла суміш може потрапити у випускний колектор, збільшуючи токсичність вихлопних газів і може призвести до руйнування каталітичного нейтралізатора.
- Збільшення напруги розряду: Відкладення на електродах свічки або порушення зазору може призвести до пробою ізоляції котушки запалювання або кінцевого проводу, що може призвести до збою.
Регулярна заміна свічок запалювання та уважне спостереження за їхнім станом дозволять уникнути цих проблем і забезпечити нормальну роботу автомобіля.
На якому пробігу потрібно міняти свічки запалювання?
Час заміни свічок запалювання залежить від матеріалу, який використовується для електрода у їхній центральній частині. Ці електроди можуть бути виготовлені з різних матеріалів, таких як нікель, платина або іридій. Термін експлуатації свічок запалювання значно залежить від обраного матеріалу.
Ось приблизні інтервали заміни свічок з різними типами електродів:
- Нікелеві свічки: кожні 45 000 кілометрів.
- Платинові свічки: кожні 80 000 кілометрів.
- Іридієві свічки: кожні 120 000 кілометрів.
Як розпізнати потребу у заміні свічок запалювання
Точно визначити, як часто потрібно міняти свічки запалювання, досить важко, оскільки це залежить від унікальних умов експлуатації кожного автомобіля. Перш за все, слід керуватися рекомендаціями, наведеними в керівництві або сервісній книжці для конкретної моделі, з урахуванням конкретних умов експлуатації. Зазвичай:
- Нікелеві свічки можуть витримати 30-40 тисяч км.
- Платинові свічки можуть витримати 50-60 тисяч км.
- Іридієві свічки можуть витримати 80-100 тисяч км.
Оскільки не всі фактори, що впливають на знос свічок, можна передбачити, рекомендується виймати і оглядати їх кожні 15 000 кілометрів. Це дозволить виявити ознаки зносу вчасно і провести попередню діагностику стану двигуна, аналізуючи колір відкладень на свічках.
Є кілька візуальних ознак, які показують потребу у заміні свічок:
- Зміна форми або пошкодження електродів, особливо центрального.
- Наявність тріщин або інших дефектів на ізоляторі свічки.
- Товстий шар нальоту будь-якого кольору.
- Рясний чорний наліт на зовнішній частині ізолятора в ділянці ковпачка котушки або високовольтних проводів.
Також важливо приділити увагу будь-яким помітним відмінностям однієї свічки від інших, а також наявності щільних нальотів, мастила або палива на ній. Це може вказувати на проблеми з двигуном, системою запалювання або складом паливно-повітряної суміші, але також може бути результатом зносу свічки. Причину можна встановити тільки після докладної перевірки.
Свічки, які перебувають у нормальному стані, не відрізняються від нових, за винятком тонкого нальоту, що легко видаляється. Цей нальот може бути світло-коричневим або сіруватим. Коричневе кільце завширшки близько 1 см на зовнішній частині ізолятора також не свідчить про несправність; це наслідок коронного розряду, коли частинки пилу і масла прилипли до ізолятора.