Автомобільні поради

10 ознак поломки коробки передач

Ми нарахували 10 ознак, що вказують на поломку трансмісії, при виявленні яких потрібно невідкладно вирушати в сервісний центр.

Коробка передач – один з найважливіших компонентів будь-якого автомобіля, поломка якого нерідко призводить до неможливості подальшої експлуатації машини. Це складний агрегат, незалежно від того, який тип трансмісії встановлено на вашому авто – “механіка”, гідротрансформатор, варіатор або “робот”. А отже, йому варто приділяти підвищену увагу в процесі експлуатації транспортного засобу. Ми нарахували 10 ознак, що вказують на поломку трансмісії, при виявленні яких потрібно невідкладно вирушати в сервісний центр.

1. Передача не вмикається

В Україні, як і раніше, дуже багато автомобілів з механічною трансмісією. Вона надійна і відносно проста, проте рано чи пізно теж ламається. Одна з найчастіших несправностей – неможливість вмикання передачі. Виглядає поломка так: ви сідаєте в автомобіль і намагаєтеся увімкнути швидкість, витиснувши зчеплення, проте важіль немов упирається і не заходить у паз до кінця.

Причин такої поведінки трансмісії може бути кілька. Наприклад, це трапляється за умови низької плинності оливи (часто буває взимку), падіння рівня оливи в піддоні або порушення регулювань куліси чи троса (також характерне для зими), у разі поломки зчеплення. У будь-якому з перерахованих випадків у вас серйозні проблеми.

2. Запах гару

Принюхайтеся. Можливо, ви відчуєте запах підгорілого мастила і відчуєте жар, що виходить від коробки передач (особливо сильно це проявляється за умови поздовжнього розташування двигуна, коли коробка розташована безпосередньо під важелем вибору передач). Запах гару свідчить про те, що ваша трансмісія сильно гріється через надмірне навантаження або критичне падіння рівня масла в агрегаті. Не забувайте, що мастило не тільки зменшує втрати на тертя, але ще й відводить зайве тепло від шестерень. Як би там не було, ця несправність свідчить про необхідність термінової ревізії рівня і якості оливи, а також подальшої її доливання або заміни. Низький рівень мастила швидко виводить з ладу підшипники і шестерні коробки передач, після чого вона стає неремонтопридатною.

3. Шум на “нейтралі”

Заведіть двигун і прислухайтеся. Можливо, ви помітите дивний шум, характер якого змінюється, коли ви вичавлюєте зчеплення. Помітили? Шум може виходити як від надмірно зношених підшипників первинного вала. Це також може сигналізувати про знижений рівень оливи або неправильний її тип, або сильне зношування вижимного підшипника. Несправність останнього можна виявити, до упору витиснувши педаль зчеплення. Коли підшипник зношений, ви почуєте при цьому сильний шерех або гул. При відпусканні педалі шум знову приглушується.

Поломка вибиває передачу

4. Вибиває передачу

Ще одна неприємна несправність виникає, коли важіль вибору передач мимовільно починає вискакувати на “нейтраль” просто під час руху. Як правило, під час зміни навантаження – різкого прискорення або гальмування двигуном. Це, щонайменше, небезпечно: у найневідповідніший момент ви просто втрачаєте тягу. Водієві з такою поломкою доводиться вручну утримувати важіль у потрібному положенні, знімаючи руку з рульового колеса. Причин несправності також існує кілька. Найлегший випадок – руйнування або сильний знос опор силового агрегату. Набагато складніше і дорожче обійдеться усунення поломки, пов’язаної з сильним зносом зубців синхронізаторів і шестерень передач. У цьому разі вам доведеться демонтувати і розбирати коробку. Також передачі може вибивати через збите регулювання механізму їх вибору.

5. Поломка кошика зчеплення і знос притискного диска

Для вибору передач на автомобілі з механічною трансмісією водієві доводиться розмикати двигун і коробку передач за допомогою зчеплення. Коли ви натискаєте на педаль, спеціальний підшипник натискає на пружні пелюстки корзини зчеплення, внаслідок чого відбувається механічне роз’єднання двигуна і трансмісії. Коли диск зчеплення замкнутий, крутний момент постійно передається на первинний вал коробки передач – він крутиться вхолосту в корпусі коробки.

У разі критичного зносу пелюсток вони відламуються і не дають змоги розімкнути притискний диск. Фрикціони притискного диска також зношуються і з часом починають пробуксовувати, не даючи змоги передати весь крутний момент на колеса автомобіля. Машина перестає нормально їхати, а оберти двигуна під час руху на відносно невеликій швидкості збільшуються. Не забувайте, що деталі зчеплення за нормальної експлуатації потребують періодичної заміни в середньому раз на 100-160 тис. км пробігу.

6. Масляні підтьоки

Масляні патьоки на корпусі коробки передач або під днищем автомобіля вимагають невідкладного вирішення проблеми. Масло може сочитися через пошкоджені сальники штока механізму вибору передач, пильовики колісних приводів або через механічні пошкодження корпусу агрегату. При втраті оливи в механічній коробці передач вона перегрівається і швидко виходить з ладу, “автомат” і зовсім перестає працювати. Рідину гідротрансформатора важко сплутати з іншими мастилами, що застосовуються в автомобілі – вона має червонуватий відтінок, їдкий запах і солодкуватий присмак. На відміну від двигуна, трансмісія не повинна з часом втрачати мастило – воно не вугіркає і нікуди не йде, якщо агрегат перебуває в справному стані. Перевірити рівень оливи часом буває непросто – спеціального щупа для цього зазвичай не передбачено; контроль і долив рідини здійснюється через заливну пробку на корпусі.

7. Горить значок “несправність силового агрегату”

За наявності у вашому автомобілі автоматичної трансмісії про її несправність може свідчити піктограма “несправність силового агрегату”, що горить. Ця лампочка запалюється з безлічі причин, зокрема і з вини трансмісії. Діагностувати поломку самостійно ви зможете тільки за наявності зчитувального пристрою, що підключається до “мізків” автомобіля через спеціальний роз’єм. Також зробити це дають змогу позаштатні бортові комп’ютери та спеціалізовані додатки для смартфонів.

Несправність силового агрегату

8. Різкі звуки та ривки

Скрегіт також свідчить про серйозні проблеми з механічною трансмісією. На “механіці” це свідчить, зокрема, про проблеми з синхронізаторами і шестернями передач. Точну причину неприємних звуків визначить лише кваліфікований механік. Поломка автоматичної трансмісії призводить до сильних поштовхів під час перемикань. Плавність її роботи втрачається. Це вірна ознака, що пора вирушити на ремонт.

9. Різкі звуки та ривки

Зношена механічна коробка передач проявляє себе всілякими сторонніми звуками, які проявляються у вигляді характерного виття, клацання або гулу. Ці звуки виходять від підшипників, що руйнуються, і сильно зношених пар тертя. При цьому характер звуків змінюється залежно від обраної передачі, оборотів двигуна і режиму руху. Нехтувати такими шумами небезпечно. Особливо сильно вони проявляються за недостатнього рівня масла або його забруднення. За трансмісійними шумами можна побічно визначити пробіг машини. Утім, деякі коробки передач (приміром, вітчизняної розробки) шумлять ще з заводу через слабкий конструктиву і надзвичайно низьку якість виготовлення.

10. Повна непрацездатність

Іноді механічна коробка передач повністю перестає функціонувати. Наприклад, внаслідок механічного руйнування шестерень або підшипників, пошкодження корпусу або випадання штовхачів, які не дають змоги одночасно ввімкнути одразу дві передачі. “Автомати” ж часто просто блокують селектор у положеннях “паркінг” або Drive. Трапляється це як через механічні поломки, так і через проблеми в електричних ланцюгах. У будь-якому разі це не обіцяє нічого хорошого і може вилитися в тривалий дорогий ремонт, а то й зовсім у заміну агрегата на новий.

Василь

Експерт у сфері автомобільної журналістики. Для написання статей використовуються різні авторитетні онлайн джерела інтернету.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button