Як вибрати зимові шини для легкового автомобіля
Зимові шини подібні до зручних черевиків, проте на відміну від звичайного взуття їх використовують не стільки для зручності, скільки для забезпечення безпеки. Такі шини спроектовані спеціально для використання в холодну пору року, коли температура не піднімається вище +7◦C. Порівняно з літніми шинами, зимові моделі за низьких температур не стають жорсткими і не втрачають форму.
Досвідчені водії знають, що слід міняти шини, коли температура опускається до +5◦C. Зазвичай це відбувається наприкінці жовтня або на початку листопада. Логічно купувати комплект зимових шин влітку, оскільки в цей період ціни на них найбільш доступні. А також варто врахувати можливість придбання зі знижкою наприкінці зимового сезону, в лютому і березні.
В цій статті ми поділимося з вами інформацією про вибір зимових шин для автомобіля, про те, як зрозуміти, коли настав час міняти шини, і як продовжити термін їх служби.
Коли необхідно замінити старі шини на нові?
Визначити, що потрібно придбати новий комплект шин, не складає труднощів. Слід звернути увагу на такі фактори:
- Ступінь зносу протектора. Для зимових шин критичним моментом вважається знос до 4 міліметрів. Деякі моделі обладнані індикаторами зносу або колірними пластинами для зручності оцінки.
- Рівномірність зносу. Важливо, щоб внутрішні і зовнішні частини шини зношувалися рівномірно. Якщо ви виявите нерівномірне зношування, це може бути ознакою необхідності корекції кутів установки коліс і заміни шин.
- Виявлення дефектів (порізи, дірки, тріщини). Подібні пошкодження можуть виникнути через поганий стан доріг, часті зіткнення з бордюрами або через використання шин з низьким тиском. Ці дефекти несуть серйозні ризики: крім потенційного спуску колеса в невідповідний момент, вони можуть стати причиною аварії (особливо якщо шина лопне під час повороту).
Які бувають типи шин
Шипований тип
Шиповані шини займають первинне місце під час руху слизькими та засніженими зимовими дорогами. Завдяки шипам, шини ефективно пробивають лід, надійно утримуючи автомобіль на дорозі та запобігаючи заносу. Однак на асфальті вони незручні у використанні. Ці шиповані шини швидко зношують дорожнє покриття, тому рекомендуються власникам автомобілів, які часто переміщаються нерівною місцевістю. Вони також істотно скорочують гальмівний шлях автомобіля на льоду.
До недоліків шипованих моделей належать:
- Сильний шум, що видається шиною під час руху по асфальту.
- Збільшення гальмівного шляху і зниження стійкості автомобіля на мокрому і сухому покритті.
Шипи, які так ефективні на льоду, тільки заважають на асфальті. Вони слабо зчіплюються з твердим покриттям, іноді навіть погіршуючи зчеплення гуми навколо них, і, незважаючи на твердий металевий наконечник, самі швидко зношуються. У результаті автомобіль, взутий у шиповані шини, має довший гальмівний шлях на асфальті, і це часто робить їх менш ефективними навіть порівняно зі “скандинавськими” покришками. Крім того, шумоізоляція на шинах такого типу залишає бажати кращого. Однак останніми роками виробники шипованих шин внесли багато удосконалень у їхній дизайн: з’явилися “розумні” шипи, які втоплюються в протектор під час руху по асфальту, що значно покращує керованість і скорочує гальмівний шлях. Інженери також експериментують з формою, кількістю і розташуванням шипів.
З настанням сильних морозів, переваги шипованих шин починають зменшуватися. По-перше, шипи вже не так легко проникають у твердий лід. По-друге, в холодну погоду шиповані покришки показують гіршу продуктивність решти протектора. Щоб надійно утримувати шипи, його зазвичай роблять більш жорстким, ніж у “липучок”. Проте, такий протектор зазвичай краще працює в пухкому снігу, забезпечуючи автомобілю високу прохідність.
Особливості європейських моделей
Ці шини розроблено для пом’якшеної зими, що характеризується невеликою кількістю снігу, легкими морозами і частими таненнями. У таких умовах автомобіль частіше зустрічає мокрий або сухий асфальт, ніж слизькі поверхні.
Тому зимові покришки цього типу краще зчіплюються з твердим дорожнім покриттям, особливо за високої швидкості. Вони ефективно видаляють воду з області контакту з дорогою і виробляють менше шуму. Однак, якщо дорогу засипає сніг, водієві знадобиться більше майстерності та обережності, оскільки автомобіль почне ковзати і буде складніше керувати. Навіть невеликі замети можуть стати перешкодою.
Європейські шини підходять для жителів теплих кліматів або великих міст, де вулиці регулярно очищаються і обробляються антиобморожувальними засобами.
Скандинавські шини на зиму
Автомобільні шини цієї категорії призначені для більш суворих зимових умов, з низькими температурами, постійним снігом або льодом на дорозі. Вони забезпечують надійне зчеплення на слизьких поверхнях, особливо на снігу, як свіжому, так і ущільненому. Цей ефект досягається завдяки м’якості протектора, який здається “прилиплим” до слизької дороги, зачіпаючись за найдрібніші нерівності. Ці шини відомі в народі як “липучки” через цю особливість.
Проте м’який протектор також має свої недоліки: на твердих дорожніх покриттях шини проявляють себе менш ефективно. На асфальті автомобіль, оснащений “скандинавськими” шинами, має довший шлях гальмування і менш точну реакцію на маневри керма. Крім того, такі шини зношуються швидше, особливо за позитивних температур, коли гума стає ще м’якшою.
Тому “скандинавські” шини найкраще підходять для північних регіонів України, де переважають суворі зимові умови, і дороги рідко бувають оброблені антиожеледними реагентами.
Що краще вибрати
Нешиповані покришки здійснюють відмінне зчеплення на мокрих або снігових дорогах. Вибір зимової нешипованої гуми залежить від умов експлуатації автомобіля. У регіонах з частими дощами і мокрим снігом рекомендується використовувати європейський тип шин, а в районах з рясними снігопадами – скандинавські шини.
Під час вибору зимової гуми часто виникає питання: краще шипи чи липучка? Слід оцінити умови використання вашого автомобіля. Якщо вам частіше доводиться пересуватися в міських умовах, краще вибрати безшумні нешиповані шини, які проявляють відмінні характеристики на сухому і мокрому покритті. У той час як, якщо ваш автомобіль активно використовується в сільській місцевості, практичніше буде звернути увагу на шиповані моделі.
Існує також третя категорія шин – всесезонна гума. Автолюбителі називають її “компромісом” між шипами і нешипованими шинами. Всесезонні покришки, безумовно, підходять для м’яких європейських зимових умов. Однак у суворих зимових умовах України вони, можливо, не будуть настільки ефективними, хоча вони розраховані на роботу в широкому температурному діапазоні від +20◦C до -5◦С.
Основні характеристики зимових шин
Підхід до вибору зимових шин вимагає уваги до низки ключових характеристик. Коли ви визначаєтесь із типом покришок, варто звернути увагу на такі фактори:
- Розмір. Зазвичай розмір шин не викликає труднощів, оскільки виробники вже вказали допустимі варіанти для вашого автомобіля. Деякі водії можуть зважитися на експерименти і вибрати зимові шини зі збільшеним профілем, але зменшеним радіусом.
- Малюнок протектора. Моделі із симетричним малюнком (де один бік відображає інший) відмінно справляються з льодом і снігом, але можуть бути менш ефективні у відлигу, коли дорога покривається снігом, брудом і реагентами. У таких умовах краще вибрати шини зі спрямованим малюнком. Однак вони не призначені для високих швидкостей (якщо взагалі можливі взимку) і можуть видавати великий шум на асфальті. Асиметричний малюнок протектора ефективно справляється з відведенням вологи, не втрачаючи зчеплення навіть на дорогах з різними неприємностями, і відмінно себе показує на високих швидкостях. Однак такі моделі зазвичай коштують значно дорожче симетричних аналогів.
Важливі відомості про зимові шини
Всі зимові покришки забезпечуються символом “сніжинка”. Відмітки на виробах здатні розкривати всю необхідну інформацію: габарити, ширину і висоту профілю, діаметр, індекси вантажопідйомності і швидкості, а також індекс зносу, обчислювані показники гальмівних характеристик і здатності стійкості до нагрівання.
- На бічній поверхні шини можна виявити код, що містить 4 цифри: перші дві вказують на номер тижня, а решта дві – на рік. Наприклад, мітка 5016 свідчить про те, що цю шину було виготовлено в 50-му тижні 2016 року, що відповідає середині грудня цього року.
- Тривалість використання шин становить від 2 до 4 сезонів.
- Часто водії обирають вживані шини, прагнучи заощадити. Однак у цьому разі економія може виявитися сумнівною: з часом покришки втрачають свої характеристики, а до зносу додається погіршення. Не варто покладатися на зовнішній вигляд шини, оскільки він не завжди гарантує її стан.
Вибір вживаних зимових шин: чи варто економити?
Заощадити на безпеці не завжди є розумним рішенням, проте можуть виникнути ситуації, коли доводиться звертати увагу на вживаний комплект зимової гуми. Але при цьому необхідно бути пильними і враховувати низку потенційних ризиків:
- Знос покришок не повинен перевищувати 30-35%. Зазвичай нова шина має протектор, висотою близько 9-11 мм. Отже, обираючи зимові шини для заміни, слід орієнтуватися на протектор, який не менше 7-9 мм.
- Дата виробництва. Досвідчені експерти рекомендують уникати зимових коліс, які старше п’яти років. По-перше, вони могли бути неправильно збережені, по-друге, за цей час технології виробництва зазнали значних змін.
- Якщо розглядаються шини з шипами, то допустима втрата шипів у межах 10-20%. Однак якщо на протекторі залишилося 50% шипів або менше, їхня ефективність на льоду значно зменшується. Повторне шипування автошини, як правило, не рекомендується.
- Пошкодження. Навіть при якісному ремонті шини не завжди вдається нормально збалансувати колесо в зборі. Ба більше, складно прогнозувати термін служби автошини після вулканізації.
Якщо ж уживані шини мають невеликий пробіг, протектор у межах допустимих значень, відсутність тріщин на боковинах і ознак ремонту, то можна заощадити до 40% від вартості нових шин. Однак слід пам’ятати, що це скоріше компромісне рішення, оскільки не можна гарантувати таку саму безпеку і довгий термін служби, як у нових покришок.
Скільки колісних покришок варто придбати: дві чи чотири?
Існують водії, які прагнуть заощадити на зміні сезонних шин, обираючи покупку тільки для “головної” осі. Вони ставлять зимові покришки або на передні колеса в разі передньопривідного автомобіля, або на задні, якщо машина із задніми ведучими колесами. Це обґрунтовується тим, що Правила дорожнього руху не забороняють використовувати шини різних моделей на передніх і задніх осях.
Однак у випадку зимових шин така “економія” є незаконною. У тому ж розділі Правил дорожнього руху (пункт 5.5 Переліку умов, за яких забороняється експлуатація автомобіля) зазначено, що встановлення одночасно шипованих і нешипованих шин на автомобіль заборонено. Ще одним важливим документом є Технічний регламент митного союзу “Про безпеку колісних транспортних засобів”, який вимагає, щоб на всіх колесах автомобіля стояли тільки зимові (або літні) шини. Отже, у “комбінаторів” залишається тільки одна можливість – встановити шини одного типу, але різної моделі. Однак це не дасть змоги значно заощадити.
Важливо зазначити, що тільки чотири однакові зимові шини забезпечать автомобілю стабільність і передбачувану поведінку на слизькій дорозі. В іншому разі ризик втрати керування і, в кінцевому підсумку, потрапляння в аварію буде набагато вищим. Економія на шинах у цьому разі не виправдає дорогий ремонт пошкодженого автомобіля.
Висновок
При виборі зимових шин, які б вони не були, рекомендується підходити до цього питання виважено. Врахуйте свої умови експлуатації, досвід водіння і стиль руху, а також враховуйте результати незалежних тестів, відгуки від інших власників, експертні рекомендації та, звісно ж, ваші фінансові можливості для купівлі.