Паливна система дизельного двигуна – поширені несправності та їх діагностика
Причини падіння потужності дизельного двигуна
Сучасний дизельний двигун, навіть якщо він не оснащений системою електронного контролю витрат пального та модифікацією common rail, є потужнішим, надійнішим та економнішим за бензиновий того самого об’єму. Стан паливної системи дизеля – безпосередньо визначає ці показники. В разі її несправності – одна або кілька цих характеристик істотно знижуються. Скоротити час і кошти, що витрачаються на ремонт, допоможе швидка і точна діагностика причини падіння продуктивності. Встановити, який саме вузол став причиною виниклої несправності паливної апаратури дизельного двигуна, можна проаналізувавши її ознаки. Тому буде корисно знати в яких випадках може зникнути потужність двигуна.
Поширені ознаки несправності паливної системи дизеля
Характер роботи дизельного двигуна безпосередньо перед виникненням поломки вказує, наскільки якісно відбувалося надходження і згоряння палива в циліндрах. Ці свідчення використовуються в попередній діагностиці причин зниження працездатності автомобіля.
Дизельний двигун погано запускається
Для запуску агрегату потрібне тривале обертання стартера, пуск відбувається не одразу і перший час він працює з перебоями або двигун не заводиться.
Несправності:
- нестача “дизеля” під час пуску – несправний регулятор, або насос, що підкачує;
- нестача пального перед ПНВТ – у систему надходить повітря;
- нестача тиску впорскування через зношування деталей ПНВТ;
- збій кута випередження;
- слабка дисперсність палива – форсунка не забезпечує достатньо широкий “факел”.
В зимовий період утруднений пуск можуть спровокувати: вихід з ладу однієї або декількох свічок розжарення; утворення “парафінової пробки” на форсунках у разі використання невідповідного (літнього) типу пального; утворення “пластівців” у паливопроводі через потрапляння до баку води (конденсату).
Дизельний двигун не розвиває належну потужність
Під час набору швидкості, потужність мотора в певний момент обмежується, автомобіль не розвиває максимальну швидкість.
Несправності:
- потрапляння повітря при пошкодженні паливопроводу;
- засмічення магістралі;
- несправність форсунок, знос їх кріплення;
- поломка ПНВТ, або неправильне його регулювання;
- неправильне встановлення кута випередження впорскування.
Причиною нестачі пального, можуть також стати сильне засмічення повітряного фільтра і невірне положення педалі акселератора через неправильне регулювання.
Мотор перегрівається
Показники температури постійно перебувають вище норми, при цьому система охолодження автомобіля справна.
Несправності:
- збилося регулювання кута випередження впорскування;
- низька дисперсність пального через зношення форсунки;
- детонація через неякісне паливо.
Явище інколи виникає за недостатнього рівня мастила в картері двигуна, або втрати ним властивостей від тривалої експлуатації.
Потужність мотора помітно знизилася
Тяга пропадає при різкому прискоренні, збільшується час розгону авто. Ефект спостерігається незалежно від погодних умов і перепаду висот.
Несправності:
- недостатній обсяг палива в системі через поломку насоса підкачки;
- “бідна” суміш – засмітився фільтр тонкого очищення;
- значне ослаблення потужності впорскування – знос плунжерної пари, або неправильне регулювання ПНВТ;
- збій у налаштуваннях регулятора управління впорскуванням;
- кілька форсунок або їхніх кріплень зношені, або пошкоджені.
Якщо неполадки проявляються в дощову погоду або під час руху в горах – їх джерелом стає нестача кисню або коротке замикання.
Двигун жорстко працює або шумить
Силовий агрегат різко реагує на акселератор, відсутня плавність розгону, під час підвищення навантаження чути характерний дрібний стукіт у районі циліндрів.
Несправності:
- зміщення фази впорскування в бік раннього випередження;
- розбіжність у кількості дизеля, що надходить у різні циліндри через порушення регулювання форсунок;
- поломка або засмічення одного з розпилювачів;
- відсутність належного ущільнення в місці встановлення розпилювача (відсутня шайба, надто затягнулося або ослабло кріплення);
- повітря надходить у паливопровід.
В окремих випадках причина в нестачі компресії ЦПГ.
Двигун нерівномірно працює на холостих обертах
Відзначається переважно після проведення обслуговування (ремонту), або тривалої експлуатації без належного обслуговування.
Несправності:
- невірне регулювання числа обертів холостого ходу;
- завоздушення на відрізку між фільтром і насосом високого тиску;
- пошкодження опорної пластини, підсмоктування повітря в ущільненні ПНВТ;
- поломка одного або декількох розпилювачів, або відмова форсунки чи насос-форсунки.
Окремою причиною неполадки є обмеження ходу педалі акселератора (забруднення, поломка тяги тощо).
Значно зросла витрата палива
Відзначається незалежно від завантаження ТЗ.
Несправності:
- засмічення (втрата герметичності) зворотного каналу паливопроводу (на шляху зливу надлишків у бак);
- завищені оберти холостого ходу;
- збій регулювання випередження впорскування;
- заповітрювання основної магістралі.
Інші причини – забитий повітряний фільтр; низька компресія в циліндрах; потрібен ремонт ГРМ.
Комп’ютер видає помилку
Автомобіль, обладнаний бортовим комп’ютером, видає повідомлення check engine, або “помилка двигуна”, якщо тиск у магістралі низького тиску або паливній рампі (common rail) не відповідає робочому показнику. Залежно від марки машини, код помилки буде різним.
Несправності:
- вийшов з ладу датчик контролю потоку;
- потрапляння повітря в паливопровід;
- некоректно працює клапан ПНВТ.
Для достовірної діагностики потрібно підключити до бортового комп’ютера авто дилерський сканер.
Мотор раптово мимовільно зупиняється
Автомобіль глухне на ходу або відразу після пуску.
Несправності:
- пошкоджено паливопровід (несправне з’єднання);
- зламався підкачувальний насос;
- поломка приводу, поршня-роздільника, поршнів або ротора ПНВТ внаслідок значного зносу;
- порушено регулювання випередження впорскування.
Інші причини: забитий повітряний фільтр, порушена герметичність нагнітача (турбіни).
Нестійка робота двигуна
Так звані “плаваючі оберти” – мимовільна зміна мотором показань частоти обертання колінчастого вала.
Несправності:
- вихід з ладу регулятора обертів;
- порушена герметичність паливної системи;
- нестача мастила, або надлишок опору ковзанню деталей регулювальної системи.
- значне вироблення ПНВТ або форсунок;
- незадовільна якість дизпалива.
Явище іноді виникає після поломки клапана вентиляції картерних газів (КВКГ) і утворення їх надлишкового тиску.
Зміна кольору диму з вихлопної труби авто
Білий або сірий дим з вихлопної труби свідчить про переохолодження мотора, сильне зношення ЦПГ, або раніше ніж потрібно виставлене випередження. Одночасно з підвищенням рівня моторного масла – може бути ознакою пробою прокладки ГБЦ.
Темний (чорний) дим – ознака неправильного сумішоутворення (надлишку палива і неповного його згоряння). Причини: знос або засмічення форсунок, “пізнє” випередження впорскування, зношення ЦПГ із втратою компресії, неправильне регулювання клапанів.
Супутні порушення роботи паливної апаратури
- Виявляються або індивідуально, або паралельно з основними неполадками.
- На автомобілі доводиться часто міняти свічку розжарення – несправна відповідна їй форсунка.
- Рівень моторного мастила стає вищим – відбувається витік в ущільненні приводу ПНВТ.
- Після поїздки не виходить заглушити дизель – несправний запірний соленоїд у паливопроводі.
- Автомобіль перестав забезпечувати достатнє зусилля “гальмування двигуном” – не працює зворотний канал (скидання), або некоректно виставлені “холості” оберти.
Наслідки порушення часто бувають загальними: витрата “дизеля” може зрости як від зносу ПНВТ, так і від нестачі повітря в разі забитого повітряного фільтра. Достовірно встановити, що поломка належить саме до паливної системи, вдається лише шляхом послідовного дефектування вузлів і агрегатів, на які вказує неполадка.
Інші причини, які викликають несправності в паливній системі дизельного двигуна
- Продуктивність форсунки погіршилася, що призвело до втрати потужності в одному з циліндрів.
- Неправильні показання датчиків витрати повітря, тиску та розрідження можуть призвести до активації індикатора Check Engine.
- Турбіна вмикається, але не видає повну потужність, можливо через неповний вхід штока геометрії.
- Забитий повітряний фільтр – поширена проблема, коли засмічення фільтра уповільнює проходження повітря і знижує ефективність двигуна.
- Проблеми можуть також виникнути через використання неякісного палива.
- Несправності в системі управління турбіною можуть проявитися в разі, коли сама турбіна справна, але не підкоряється управлінню, наприклад, через несправність електронних актуаторів або клапанів аварійного скидання тиску.
- Турбіна може перестати вмикатися з різних причин, включно зі зносом розподільчого валу і ГРМ.
- Забитий паливний фільтр також може викликати проблеми в роботі двигуна, обмежуючи пропускну здатність системи.
- Негерметичність впускної системи повітря, така як витоки в системі патрубків, інтеркулера або самої турбіни, також може стати причиною зниження продуктивності двигуна.
- Крім того, несправний клапан аварійного скидання турбіни або недостатня кількість палива, що подається паливним насосом, можуть сприяти погіршенню роботи двигуна.