Ремонт автомобіля

Паливна система дизельного двигуна – поширені несправності та їх діагностика

Причини падіння потужності дизельного двигуна

Сучасний дизельний двигун, навіть якщо він не оснащений системою електронного контролю витрат пального та модифікацією common rail, є потужнішим, надійнішим та економнішим за бензиновий того самого об’єму. Стан паливної системи дизеля – безпосередньо визначає ці показники. В разі її несправності – одна або кілька цих характеристик істотно знижуються. Скоротити час і кошти, що витрачаються на ремонт, допоможе швидка і точна діагностика причини падіння продуктивності. Встановити, який саме вузол став причиною виниклої несправності паливної апаратури дизельного двигуна, можна проаналізувавши її ознаки. Тому буде корисно знати в яких випадках може зникнути потужність двигуна.

Поширені ознаки несправності паливної системи дизеля

Характер роботи дизельного двигуна безпосередньо перед виникненням поломки вказує, наскільки якісно відбувалося надходження і згоряння палива в циліндрах. Ці свідчення використовуються в попередній діагностиці причин зниження працездатності автомобіля.

Дизельний двигун погано запускається

Для запуску агрегату потрібне тривале обертання стартера, пуск відбувається не одразу і перший час він працює з перебоями або двигун не заводиться.
Несправності:

  • нестача “дизеля” під час пуску – несправний регулятор, або насос, що підкачує;
  • нестача пального перед ПНВТ – у систему надходить повітря;
  • нестача тиску впорскування через зношування деталей ПНВТ;
  • збій кута випередження;
  • слабка дисперсність палива – форсунка не забезпечує достатньо широкий “факел”.

В зимовий період утруднений пуск можуть спровокувати: вихід з ладу однієї або декількох свічок розжарення; утворення “парафінової пробки” на форсунках у разі використання невідповідного (літнього) типу пального; утворення “пластівців” у паливопроводі через потрапляння до баку води (конденсату).

Дизельний двигун не розвиває належну потужність

Під час набору швидкості, потужність мотора в певний момент обмежується, автомобіль не розвиває максимальну швидкість.

Несправності:

  • потрапляння повітря при пошкодженні паливопроводу;
  • засмічення магістралі;
  • несправність форсунок, знос їх кріплення;
  • поломка ПНВТ, або неправильне його регулювання;
  • неправильне встановлення кута випередження впорскування.

Причиною нестачі пального, можуть також стати сильне засмічення повітряного фільтра і невірне положення педалі акселератора через неправильне регулювання.

Мотор перегрівається

Показники температури постійно перебувають вище норми, при цьому система охолодження автомобіля справна.
Несправності:

  • збилося регулювання кута випередження впорскування;
  • низька дисперсність пального через зношення форсунки;
  • детонація через неякісне паливо.

Явище інколи виникає за недостатнього рівня мастила в картері двигуна, або втрати ним властивостей від тривалої експлуатації.

Потужність мотора помітно знизилася

Тяга пропадає при різкому прискоренні, збільшується час розгону авто. Ефект спостерігається незалежно від погодних умов і перепаду висот.

Несправності:

  • недостатній обсяг палива в системі через поломку насоса підкачки;
  • “бідна” суміш – засмітився фільтр тонкого очищення;
  • значне ослаблення потужності впорскування – знос плунжерної пари, або неправильне регулювання ПНВТ;
  • збій у налаштуваннях регулятора управління впорскуванням;
  • кілька форсунок або їхніх кріплень зношені, або пошкоджені.

Якщо неполадки проявляються в дощову погоду або під час руху в горах – їх джерелом стає нестача кисню або коротке замикання.

Двигун жорстко працює або шумить

Силовий агрегат різко реагує на акселератор, відсутня плавність розгону, під час підвищення навантаження чути характерний дрібний стукіт у районі циліндрів.

Несправності:

  • зміщення фази впорскування в бік раннього випередження;
  • розбіжність у кількості дизеля, що надходить у різні циліндри через порушення регулювання форсунок;
  • поломка або засмічення одного з розпилювачів;
  • відсутність належного ущільнення в місці встановлення розпилювача (відсутня шайба, надто затягнулося або ослабло кріплення);
  • повітря надходить у паливопровід.

В окремих випадках причина в нестачі компресії ЦПГ.

Двигун нерівномірно працює на холостих обертах

Відзначається переважно після проведення обслуговування (ремонту), або тривалої експлуатації без належного обслуговування.

Несправності:

  • невірне регулювання числа обертів холостого ходу;
  • завоздушення на відрізку між фільтром і насосом високого тиску;
  • пошкодження опорної пластини, підсмоктування повітря в ущільненні ПНВТ;
  • поломка одного або декількох розпилювачів, або відмова форсунки чи насос-форсунки.

Окремою причиною неполадки є обмеження ходу педалі акселератора (забруднення, поломка тяги тощо).

Значно зросла витрата палива

Відзначається незалежно від завантаження ТЗ.

Несправності:

  • засмічення (втрата герметичності) зворотного каналу паливопроводу (на шляху зливу надлишків у бак);
  • завищені оберти холостого ходу;
  • збій регулювання випередження впорскування;
  • заповітрювання основної магістралі.

Інші причини – забитий повітряний фільтр; низька компресія в циліндрах; потрібен ремонт ГРМ.

Комп’ютер видає помилку

Автомобіль, обладнаний бортовим комп’ютером, видає повідомлення check engine, або “помилка двигуна”, якщо тиск у магістралі низького тиску або паливній рампі (common rail) не відповідає робочому показнику. Залежно від марки машини, код помилки буде різним.

Несправності:

  • вийшов з ладу датчик контролю потоку;
  • потрапляння повітря в паливопровід;
  • некоректно працює клапан ПНВТ.

Для достовірної діагностики потрібно підключити до бортового комп’ютера авто дилерський сканер.

Мотор раптово мимовільно зупиняється

Автомобіль глухне на ходу або відразу після пуску.

Несправності:

  • пошкоджено паливопровід (несправне з’єднання);
  • зламався підкачувальний насос;
  • поломка приводу, поршня-роздільника, поршнів або ротора ПНВТ внаслідок значного зносу;
  • порушено регулювання випередження впорскування.

Інші причини: забитий повітряний фільтр, порушена герметичність нагнітача (турбіни).

Нестійка робота двигуна

Так звані “плаваючі оберти” – мимовільна зміна мотором показань частоти обертання колінчастого вала.

Несправності:

  • вихід з ладу регулятора обертів;
  • порушена герметичність паливної системи;
  • нестача мастила, або надлишок опору ковзанню деталей регулювальної системи.
  • значне вироблення ПНВТ або форсунок;
  • незадовільна якість дизпалива.

Явище іноді виникає після поломки клапана вентиляції картерних газів (КВКГ) і утворення їх надлишкового тиску.

Зміна кольору диму з вихлопної труби авто

Білий або сірий дим з вихлопної труби свідчить про переохолодження мотора, сильне зношення ЦПГ, або раніше ніж потрібно виставлене випередження. Одночасно з підвищенням рівня моторного масла – може бути ознакою пробою прокладки ГБЦ.

Темний (чорний) дим – ознака неправильного сумішоутворення (надлишку палива і неповного його згоряння). Причини: знос або засмічення форсунок, “пізнє” випередження впорскування, зношення ЦПГ із втратою компресії, неправильне регулювання клапанів.

Супутні порушення роботи паливної апаратури

  • Виявляються або індивідуально, або паралельно з основними неполадками.
  • На автомобілі доводиться часто міняти свічку розжарення – несправна відповідна їй форсунка.
  • Рівень моторного мастила стає вищим – відбувається витік в ущільненні приводу ПНВТ.
  • Після поїздки не виходить заглушити дизель – несправний запірний соленоїд у паливопроводі.
  • Автомобіль перестав забезпечувати достатнє зусилля “гальмування двигуном” – не працює зворотний канал (скидання), або некоректно виставлені “холості” оберти.

Наслідки порушення часто бувають загальними: витрата “дизеля” може зрости як від зносу ПНВТ, так і від нестачі повітря в разі забитого повітряного фільтра. Достовірно встановити, що поломка належить саме до паливної системи, вдається лише шляхом послідовного дефектування вузлів і агрегатів, на які вказує неполадка.

Інші причини, які викликають несправності в паливній системі дизельного двигуна

  1. Продуктивність форсунки погіршилася, що призвело до втрати потужності в одному з циліндрів.
  2. Неправильні показання датчиків витрати повітря, тиску та розрідження можуть призвести до активації індикатора Check Engine.
  3. Турбіна вмикається, але не видає повну потужність, можливо через неповний вхід штока геометрії.
  4. Забитий повітряний фільтр – поширена проблема, коли засмічення фільтра уповільнює проходження повітря і знижує ефективність двигуна.
  5. Проблеми можуть також виникнути через використання неякісного палива.
  6. Несправності в системі управління турбіною можуть проявитися в разі, коли сама турбіна справна, але не підкоряється управлінню, наприклад, через несправність електронних актуаторів або клапанів аварійного скидання тиску.
  7. Турбіна може перестати вмикатися з різних причин, включно зі зносом розподільчого валу і ГРМ.
  8. Забитий паливний фільтр також може викликати проблеми в роботі двигуна, обмежуючи пропускну здатність системи.
  9. Негерметичність впускної системи повітря, така як витоки в системі патрубків, інтеркулера або самої турбіни, також може стати причиною зниження продуктивності двигуна.
  10. Крім того, несправний клапан аварійного скидання турбіни або недостатня кількість палива, що подається паливним насосом, можуть сприяти погіршенню роботи двигуна.

Василь

Експерт у сфері автомобільної журналістики. Для написання статей використовуються різні авторитетні онлайн джерела інтернету.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button